HISTOIRE DE LA VOITURE ELECTRIQUE

1954

Pile à combustible de Francis Thomas BACON

Francis Thomas Bacon (1904-1992) at Cambridge (England) began experimenting with alkaline electrolytes in the late 1930s. He demonstrated the first viable power unit.
This monopolar 5 kW fuel cell was operated with pure hydrogen and oxygen and was equipped with porous nickel anodes and lithiated porous nickel oxide cathodes. The electrolyte was circulating 30 wt% aqueous potassium hydroxide. This system was operated at 200°C, at a pressure of 5 MPa, to prevent boiling of the electrolyte. Bacon avoided expensive noble metal catalysts and decided to take nickel electrodes, as Ni also has a high catalytic activity for hydrogen oxidation. Nickel powder was sintered to obtain a rigid structure. To improve the establishment of the three phase zone, two different sizes of nickel powers were taken. The electrolyte wetted the fine pores easily because of strong capillary forces, the wider pores stayed free of electrolyte. No stable wetproofing agent like PTFE was available at that time, the three phase reaction zone inside the electrodes was maintained by the regulated differential gas pressure. The lithium salts on the surface of the cathode reduced the oxidation of the nickel. This design was improved to a bipolar system by the Patterson-Moos Research Division of Leesona Corporation.


F.T.Bacon, Brit.Pat. 667,298 (1950), and 725,661 (1955), D.A.S. 1,025,025, 1954
Tricycle électrique à 2 places MARKETEER Towne DeVille
Toît en dur mais sans vitre latérale.
Moteur électrique 3 CV
Chargeur de batteries intégré.

1ère batterie chargée sèche OLDHAM

PANHARD Dyna électrique à batterie argent/zinc
le premier véhicule qui ait roulé dans le monde avec une batterie argent/zinc André-Yardney.
transformée en 1954 à Paris avec un support YARDNEY.
Le "père" de la batterie argent/zinc est, comme on sait, le professeur Henri André ; sa batterie a été perfectionnée et commercialisée par la Compagnie YARDNEY, et brevetée dans le monde entier.

ROADLEY (The Roadley Automobile Co Ltd, GB)

All steel construction, two door, four-seater saloon, available with fabric-covered roll forward roof panel, comfortable seats. Front seats adjustable. Lifting glass side windows.
12 volt system with compensated voltage control, built in head and side lamps, both headlamps have double filament bulbs for dipping, foot-controlled dip switch, stop and tail lamps, rear number plate lamp, windscreen wiper, self starter.
Front suspension independent coil springs; rear, underslung semi-elliptic springs.
Maximum speed 55 m.p.h., cruising speed 40 m.p.h. Fuel consumption at 30 m.p.h. 55 m.p.g.
Overall length 9' 1.25", overall width 4' 7", overall height 4' 11", wheelbase 6' 8", track front 3' 11", track rear 3' 5.75", kerb weight 9.75 cwts.
Tracteur SOVEL Transwatt (France)

Spécialiste des châssis à traction électrique et du matériel de voirie bennes à compression, aspirateurs de boues, arroseuses-laveuses, la Société Sovel présente, cette année, son nouveau châssis à traction électrique Transwatt
Ce petit véhicule, existant en deux versions porteur ou tracteur, grâce à son encombrement réduit et sa grande maniabilité, est susceptible de rendre les meilleurs services dans les transports urbains et dans le domaine de la manutention.
Equipé d'une batterie au plomb 18 éléments ou alcaline à 30 éléments, respectivement de 231 ou 297 ampères/heure en version légère, ou 264 et 350 ampères/heure en version normale, son rayon d'action est de 35 à 50 km.
Le moteur développe 3,3 CV en régime continu et 7 CV en régime uni-horaire.
Les cotes d'encombrement du "Transwatt" sont les suivantes : Porteur : longueur hors tout 3,250 m. Largeur hors tout 1,270 m. Empattement 1,800 m. Rayon extérieur de braquage 3,500 m. Les cotes du tracteur sont respectivement 2,750 m, 1,200 m, 1,300 m, 3 m.
Suspension avant, par ressort à lames, longitudinal, et ressorts à boudins, à l'arrière, par ressorts longitudinaux semi-elliptiques classiques, direction à vis globique et galet, spécialement conçue pour grand braquage, freins auto-serreurs à câbles, pneus Pilote 15-400, 17-400 ou 19-400 à l'avant et 17-400, 19-400 ou 21-400 à l'arrière.

Accumulateur Argent/Zinc YARDNEY
132 Wh/g (Plomb/Acide 26 Wh/g).
1er essai sur Panhard Dyna (1954), puis Renault Dauphine (1964), GM Electrovair (1966).