Correspondances

Bac Pro Maintenance de Véhicules Automobiles 2004
options Voitures Particulières

English Technical National Occupational Standards 2008
Light Vehicle Vehicle Maintenance and Repair

Unités de base
unit G1 : contribute to workplace good housekeeping
unité G1 : maintenir en état son poste de travail
unit G2 : ensure your own actions reduce risks to health and safety
unité G2 : maîtriser les risques professionnels liés à l'intervention
unit G3 : maintain positive working relationships
unité G3 : maintenir des rapports positif dans le travail



CAPACITE C1 - COMMUNIQUER - S'INFORMER

C1.1 CONDUIRE UN ENTRETIEN D'ACCUEIL AVEC UN CLIENT DANS UN SERVICE APRES-VENTE

C111 Accueillir un client, découvrir et reformuler ses besoins.
Identify and Agree Customer Vehicle Needs (MR10)
Conduct Diagnostic Consultations With Customers (LV18)

C112 Conseiller, proposer un service ou un produit et développer un argumentaire.
C113 Communiquer dans une langue de l'union européenne autre que le français.

C1.2 INFORMER LE CLIENT ET L'ENTREPRISE SUR LA NATURE DE L'INTERVENTION

C121 Obtenir l'accord du client et rédiger l'ordre de réparation (O.R.).
C122 Etablir un devis.
C123 Rendre compte oralement ou par écrit aux différents services de l'entreprise.
C124 Compléter les documents de suivi et fournir les éléments nécessaires à la facturation.
C125 Rédiger une facture liée à un dépannage ou une intervention.
C126 Renseigner un client ou un membre de l'entreprise.

C1.3 COLLECTER LES DONNEES TECHNIQUES

Enable Learning through Demonstrations and Instruction (G6)

C131 Collecter toutes les données nécessaires à une intervention.
C132 Utiliser les outils de communication.
C 133 Se tenir informé des évolutions techniques.
Liaise With Vehicle And Product Manufacturers On Technical Matters (LV16)
Provide Diagnostic Equipment And Technical Information System Support (LV17)

C1.4 CONDUIRE UN ENTRETIEN DE RESTITUTION DU VEHICULE AU CLIENT

Identify and Agree Customer Needs (G8)

C141 Informer le client de la nécessité de remise en conformité des organes de sécurité, en respect avec la réglementation.
C142 Commenter, argumenter et " vendre une facture ".
Process Payment Transactions (Unit 49)

C1.5 ...

Maintain Positive Working Relationships (G3)



CAPACITE C2 TRAITER - DECIDER

C2.1 ORGANISER SON POSTE DE TRAVAIL

C211 Choisir une aire de travail et ses équipements.
C212 Positionner et conditionner le véhicule.
C 213 Maintenir en état son poste de travail.
Contribute to Workplace Good Housekeeping (G1)

C2.2 DIAGNOSTIQUER

Use of hand tools and equipment – basic engineering skills (G4)
Diagnose and Rectify Vehicle Engine and Component Faults (LV07)
Diagnose and Rectify Vehicle Chassis System Faults (LV08)
Diagnose and Rectify Vehicle Transmission and Driveline System Faults (LV13)
Diagnose Faults where no Prescribed Process or Format is Available (LV14)
Provide Diagnostic Equipment And Technical Information System Support (LV17)
Locate and Correct Simple Electrical Faults (AE01)
Locate and Correct Electrical Faults (AE01ME)
Diagnose and Rectify Engine Electrical Faults (AE04)
Diagnose and Rectify Transmission and Chassis Electrical Faults (AE05)
Diagnose and Rectify Auxiliary Equipment Electrical Faults (AE06)


C221 Analyser, interpréter, traiter toutes les informations nécessaires au diagnostic et émettre des hypothèses
C222 Choisir et définir les essais, les mesures, les contrôles à réaliser.
C223 Mettre en œuvre les essais et mesures.
C224 Interpréter les relevés et identifier le (ou les) élément(s) défectueux
C225 Identifier la ou les causes du dysfonctionnement.
C226 Recenser les conséquences sur un autre système ou composant
C227 Décider de l'intervention à réaliser.



CAPACITE C3 REALISER

C 3.1 REALISER UNE INTERVENTION

Use of hand tools and equipment – basic engineering skills (G4)
Carry Out Routine Vehicle Maintenance (LV01)
Valet Vehicles (MR09)
Remove and Fit Basic Mechanical, Electrical and Trim (MET) Components (BP01)


C311 Déposer, reposer, poser un élément ou un sous-ensemble.
Use of hand tools and equipment – basic engineering skills (G4)
Remove and Replace Engine Units and Components (LV02)
Remove and Replace Electrical Units and Components (LV03)
Remove and Replace Vehicle Chassis Units and Components (LV04)
Inspect Vehicle (LV05)
Remove and Replace Vehicle Driveline Units and Components (LV12)
Assist Workshop Operations By Providing Technical Support (LV15)

C312 Démonter, remettre en conformité, remonter les éléments ou les organes.
Use of hand tools and equipment – basic engineering skills (G4)
Overhaul Mechanical Units (LV11)
Remove and Fit Basic Mechanical, Electrical and Trim (MET) Components and Non Permanently Fixed Vehicle Body Panels (BP18)
Enhance Vehicle Electrical System Features (AE02)
Enhance Vehicle System Features (AE02ME)
Repair Electrical Units (AE03)

C313 Réaliser la mise au point du véhicule ou du bateau et s'assurer de la fiabilité des réglages.
C314 Contrôler les performances du véhicule ou du bateau.
Conduct Pre and Post Work Vehicle Inspections (MR05)
Inspect Vehicles (MR06)

C315 Identifier et signaler les manquements aux prescriptions réglementaires sur la sécurité des véhicules ou des bateaux de plaisance



CAPACITE C4 EVALUER

C4.1 EVALUER LA QUALITE

C411 Effectuer l'autocontrôle de la qualité de l'intervention.
C412 Apprécier les risques professionnels liés à l'intervention.
Ensure Your Own Actions Reduce Risks to Health and Safety (G2)
C413 Ecouter les observations d'un client et les traiter suivant les démarches de progrès de l'entreprise.

Unit G1
CONTRIBUTE TO WORKPLACE GOOD HOUSEKEEPING

UNIT OVERVIEW

This unit is about the routine maintenance of the workplace, carrying out basic, non-specialist checks of work tools and equipment, cleaning the work area and using resources economically.

KEY WORDS AND PHRASES

Cleaning agents :
Examples include: solvents and detergents used for cleaning tools and equipment.
Cleaning equipment :
Any equipment relevant to the cleaning activities being undertaken, including manual and or electrically operated cleaning equipment.
Legal requirements :
Examples include: local bye-laws, Environmental Protection Act; Health and Safety at Work Act; Hazardous Substances Regulations (including COSHH) and any EU Regulations applicable.
Personal Protective Equipment :
Examples include: overalls, gloves, goggles and barrier cream.
Resources :
Examples include: power, cleaning materials, time.

SCOPE OF THIS UNIT

All of the items listed below form part of this National Occupational Standard

1. Equipment maintenance covers
a. routine checks on work tools and equipment
b. cleaning work tools and equipment
c. replacing minor parts
d. visual inspection of electrical equipment
2. Housekeeping activities cover
a. day to day work area cleaning
b. clearing away
c. dealing with spillages
d. disposal of waste, used materials and debris
3. Work tools and equipment are
a. hand
b. electrical
c. mechanical
d. pneumatic
e. hydraulic

ESSENTIAL KNOWLEDGE

You need to understand:

Legislative and organisational requirements and procedures
1. the scope of your job responsibilities for the use and maintenance of hand tools, equipment and your work area.
2. workplace policies and schedules for housekeeping activities and equipment maintenance.
3. the manufacturer's requirements for the cleaning and general, non-specialist maintenance of the tools and equipment for which you are responsible.
4. the regulations and information sources applicable to workshop cleaning and maintenance activities for which you are responsible.
5. the importance of reporting faults quickly to the relevant person.
6. the importance of reporting anticipated delays to the relevant person(s) promptly.

Equipment maintenance
7. how to select and use equipment used for basic hand tool maintenance activities.
8. how to store hand tools safely and accessibly.
9. how to report faulty or damaged work tools and equipment.
10. how to work safely when cleaning and maintaining work tools and equipment.

General work area housekeeping
11. how to select and use cleaning equipment
12. how to use resources economically.
13. how to use work area cleaning materials and agents.
14. how to clean and maintain the work tools and equipment and work areas for which you are responsible.
15. how to dispose of unused cleaning agents, materials and debris.
16. the properties and hazards associated with the use of cleaning agents and materials.
17. the importance of wearing personal protective equipment.
18. the importance of using resources economically and for their intended purpose only.

PERFORMANCE OBJECTIVES

To be competent you must:
a. wear suitable personal protective equipment throughout all housekeeping and equipment maintenance activities.
b. select and use cleaning equipment which is:
- of the right type
- suitable for the task.
c. use resources economically and for their intended purpose only, following manufacturers' instructions and workplace procedures.
d. follow workplace policies, schedules and manufacturers' instructions when cleaning and maintaining hand tools and equipment.
e. clean the work area(s), for which you are responsible, at the specified time and frequency.
f. carry out housekeeping activities safely and in a way which minimises inconvenience to customers and staff.
g. follow the manufacturer's instructions when using cleaning and sanitising agents.
h. ensure your housekeeping activities keep your work area clean and free from debris and waste materials.
i. ensure your equipment maintenance activities keep your work tools and equipment fit for purpose.
j. dispose of used cleaning agents, materials and debris to comply with legal and workplace requirements.
k. store your work tools and equipment in a safe manner which permits ease of access and identification for use.
l. report any faulty or damaged tools and equipment to the relevant person(s) clearly and promptly.
m. report any anticipated delays in completion to the relevant person(s) promptly.

EVIDENCE REQUIREMENTS

General Requirements

You must:
1. produce evidence to show you meet all of the performance objectives consistently
2. produce evidence to show that you have covered all the items listed in the scope for this unit
3. produce evidence to show that you possess all the knowledge required
4. produce performance evidence resulting from work you have carried out on real vehicles in your normal workplace or in a realistic working environment (RWE) as managed and organised by an approved centre when naturally occurring performance evidence does not occur at frequent intervals in your normal workplace or when safety is at risk.
5. be observed by a qualified assessor carrying out work in
-your normal workplace
-and approved centre, or
-a combination of both
6. Evidence from simulated activities is not acceptable for this unit.

Specific Performance Evidence for this Unit

You must :
7. produce evidence of cleaning the part of the work area for which you are responsible on 3 separate occasions.
8. produce evidence of undertaking basic, routine checks of all the following types of work tools and equipment on 3 separate occasions :
a. hand
b. electrical
c. mechanical
d. pneumatic
e. hydraulic
9. Your assessor must observe you cleaning the part of the work area for which you are responsible on at least 1 occasion and checking all the types of work tools and equipment specified above on at least 1 occasion.
10. Your evidence must include at least 2 instances of you cleaning the part of the work area for which you are responsible and at least 2 instances of you checking all the types of work tools and equipment specified above within your normal workplace.

Unité G1
MAINTENIR EN ETAT SON POSTE DE TRAVAIL

VUE D'ENSEMBLE DE L'UNITE

Cette unité se rapporte à l'entretien habituel du lieu de travail, basique, tel qu'effectué par le non-spécialiste des outils de travail et du matériel, incluant le nettoyage de la zone de travail, en utilisant économiquement les ressources disponibles.

MOTS CLEFS ET EXPRESSIONS

Les agents nettoyant :
Par exemple : solvants et détergents spécifiques à l'entretien des outils et des matériels.
Le matériel de nettoyage :
Tout matériel pertinent affecté aux activités de nettoyage entreprises, y compris le nettoyage manuel ou électrique.
Les exigences légales :
Elles relèvent du Code du Travail, du Code de la Santé Publique, des conventions collectives et des lois en vigueur.
Le matériel de protection individuel :
Par exemple : combinaison, gants, lunettes, crèmes de protection, etc.
Les énergies :
Par exemple : énergie disponible, matériel de nettoyage, temps.

ETENDUE DE CETTE UNITE

Tous les items suivants font partie de ce standard.

1. Maintenance des équipements
a. contrôles usuels des outils de travail et des matériels
b. nettoyage des outils de travail et des matériels
c. remplacement de composants mineurs
d. inspection visuelle du matériel électrique
2. Activités de nettoyage
a. entretien journalier des postes de travail
b. dégager l'aire de travail
c. remédier aux renversements
d. gérer les déchets, matières usagées et débris
3. Les outils de travail et matériel
a. manuels
b. électriques
c. mécaniques
d. pneumatiques
e. hydrauliques

SAVOIRS ESSENTIELS

Vous devez maîtriser :

Législation, exigences d'organisation et procédures
1. connaître l'étendue de vos responsabilités lors de l'utilisation et la maintenance des outils à main, des matériels et de l'aire de travail.
2. connaître les politiques internes et les programmes concernant les activités de nettoyage et d'entretien du matériel.
3. connaître les exigences des fabricants pour le nettoyage et l'entretien général, non-spécialisé, des outils et matériels dont vous êtes responsable.
4. consulter les règlements et les sources d'information disponibles concernant les activités de nettoyage et d'entretien pour dont vous êtes responsable.
5. savoir l'importance de rendre compte rapidement des défauts constatés à la personne compétente
6. savoir l'importance de rendre compte rapidement des retards aux personnes pertinentes.

L'entretien du matériel
7. sélectionner et utiliser le matériel employé pour les activités d'entretien manuel de base.
8. entreposer l'ouillage à main sans risque et rationnellement.
9. rendre compte des outils ou des matériels défectueux ou endommagés
10. nettoyer et effectuer la maintenance des outils et des matériels sans risque.

L'entretien de la zone de travail
11. sélectionner et utiliser le matériel
12. utiliser les ressources économiquement.
13. utiliser les matériels et agents nettoyant sur l'aire de travail.
14. nettoyer et effectuer la maintenance des outillages, matériels et aire de travail dont vous avez la responsabilité.
15. Evacuer les agents nettoyant inutilisés, les déchets et les débris.
16. Connaître les propriétés des agents nettoyant et des matériels utilisés, ainsi que leurs précautions d'emploi.
17. Connaître l'importance du port d'équipements de protection individuels.
18. Utiliser les énergies économiquement, et pour ce dont elles sont destinées seulement.

PERFORMANCES ATTENDUES

Pour être compétent vous devez :
a. porter les équipements de protection individuels pendant la totalité de l'activité de nettoyage et d'entretien du matériel.
b. choisir et utiliser un matériel de nettoyage :
- pertinent
- adapté à la tâche à accomplir.
c. utiliser économiquement les énergies, et dans leur domaine d'application, en respectant les directives et procédures des fabricants et celles propres au de travail.
d. respecter les politiques mises en place sur le lieu de travail, les programmes et les directives des fabricants concernant l'entretien et la maintenance des outils à main et des matériels.
e. entretenir l'aire de travail dont vous êtes responsable, au moment et à la fréquence spécifiés.
f. exécuter les activités de nettoyage sans risque, et de telle manière qu'elles minimisent le dérangement occasionné aux clients et au personnel.
g. suivre les directives du fabricant lors de l'utilisation d'agent nettoyant et d'assainissement.
h. s'assurer que vos activités de nettoyage laissent l'aire de travail propre et libre de tous débris et déchets.
i. s'assurer que vos activités d'entretien permettent aux outils et matériels d'effectuer les tâches pour lesquelles ils sont conçus.
j. évacuer les agents nettoyant usagés, les déchets et les débris conformément aux obligations légales et aux exigences du lieu de travail.
k. entreposer les outils et matériels en toute sécurité, en assurant une accessibilité et une identification aisées.
l. rendre compte de tout outil ou matériel défectueux ou endommagé à la personne compétente, clairement et rapidement.
m. rendre compte des retards de façon anticipée, et rapidement, aux personnes compétentes.

CONDTIONS REQUISES

Exigences générales

Vous devez :
1. démontrer que vous avez mis en oeuvre tous les objectifs fixés
2. démontrer que vous avez couvert la totalité des items de l'étendue de cette unité.
3. démontrer que vous possédez tous les savoirs requis.
4. démontrer que vous avez mis en oeuvre ces compétences et savoirs sur votre lieu de travail, avec de vrais véhicules, en condition réelle de travail (RWE).
5. avoir été observé et évalué sur votre lieu de travail habituel.
6. des activités simulées ne sont pas acceptables pour cette unité.

Exigences spécifiques à cette unité

Vous devez:
7. démontrer que vous avez assuré l'entretien du poste de travail dont vous êtes responsable à au moins 3 occasions différentes.
8. démontrer la maîtrise des règles de base, des contrôles de routine des tous les types suivants d'outils et d'équipements, et ce à au moins 3 occasions différentes :
a. outils manuels,
b. électriques
c. mécaniques
d. pneumatiques
e. hydrauliques
9. Vous serez évalué en situation de contrôle de votre aire de travail, à au moins 1 occasion, et en situation de contrôle de tous les types d'outils que vous utilisez à au moins 1
10. Vous devrez démontrer que vous avez, à au moins 2 occasions, nettoyé l'aire de travail dont vous êtes responsable et, à au moins 2 occasions, que vous avez contrôlé tous les types d'outils utilisés sur votre poste de travail habituel.

Unit G2
ENSURE YOUR OWN ACTIONS REDUCE RISKS TO HEALTH AND SAFETY
(ENTO Unit A)

UNIT OVERVIEW

This unit covers the basic, legally required health and safety duties of everyone in the workplace.
It describes the competence required to ensure that:
- your own actions do not create any health and safety risks
- you do not ignore significant risks in your workplace, and
- you take sensible action to put things right, including reporting situations which pose a danger to people in the workplace, and seeking advice from others
This unit does not require you to undertake a full Risk Assessment.
It is about having an appreciation of significant risks in the workplace and knowing how to identify them and deal with them.
When you have completed this unit, you will have proved you can:
1. Identify the hazards and evaluate the risks in your workplace
2. Reduce the risks to health and safety in your workplace

KEY WORDS AND PHRASES

The Health and Safety Executive (HSE) is the body appointed to support and enforce health and safety law. They have defined two important concepts as follows:

Hazard :
A hazard is something with potential to cause harm. Consideration of hazards should also include aspects of workplace security (e.g. theft, assault, insecure premises, etc.).
Risk :
A risk is the likelihood of the hazard's potential being realised.
Note :
Almost anything may be a hazard, but may or may not become a risk. For example:
- A trailing extension lead from a piece of equipment is a hazard. If it is trailing across a passageway, there is a high risk of someone tripping over it, but if it lies along a wall out of the way, the risk is much less.
- Toxic or flammable chemicals stored in a building are a hazard and by their nature may present a high risk. However, if they are kept in a properly designed secure store, and handled by properly trained and equipped people, the risk is much less then if they are left about in a busy workshop for anyone to use - or misuse.
- A failed light bulb is a hazard. It if is just one bulb out of many in a room, it presents very little risk, but if it is the only light on a stairwell, it is a very high risk. Changing the bulb may be a high risk, if it is high up, or if the power has been left on, or low risk if it is in a table lamp which has been unplugged.
- A box of heavy material is a hazard. It presents a higher risk to someone who lifts it manually than if a mechanical handling device is properly used.

Workplace :
This word is used to describe the single or multiple areas in which you carry out your work.
Working practices :
Any activities, procedures, use of materials or equipment and working techniques used in carrying out your job. In this unit it also covers any omissions in good working practice which may pose a threat to health and safety.
Workplace policies :
This covers the documentation prepared by the employer on the procedures to be followed regarding health and safety matters. It could be the employer's safety policy statement or general health and safety statements and written safety procedures covering aspects of the workplace that should be drawn to the employees' (and 'other persons') attention.
Other persons :
This phrase refers to everyone covered by the Health and Safety at Work Act, including visitors, members of the public, colleagues, contractors, customers, patients, students, pupils.
Personal presentation :
This includes personal hygiene, use of personal protective equipment, clothing and accessories suitable to the particular workplace.
Responsible persons :
The person or persons at work to whom you should report any health and safety issues or hazards. This could be a supervisor, line manager or your employer.

Key Points Regarding Health and Safety Legislation and Regulations

Health and Safety At Work Act 1974
The Health and Safety at Work Act 1974 is the main piece of legislation under which nearly all the other regulations are made. It is for this reason that only this piece of legislation is specifically referred to in this unit.
Employers have a legal duty under this Act to ensure, so far as is reasonably practicable, the health, safety and welfare at work of the people for whom they are responsible and the people who may be affected by the work they do.
Under this Act it is also important to be aware that all people at work, not just employers, have a duty to take reasonable care to avoid harming themselves or others through the work they do. Risks should be reduced 'so far as is reasonably practicable'. This term means the duty-holder (in most instances the employer) can balance the cost against the degree of risk although obviously, any Health and Safety Inspectors would expect that relevant good practice is followed.
According to the Act:
Employers must safeguard so far as is reasonably practicable, the health, safety and welfare at work of all the people who work for them and 'other persons'. This applies, in particular, to the provision and maintenance of safe plant and systems of work, and covers all machinery, equipment and substances used.
People at work also have a duty under the Act to take reasonable care to avoid harm to themselves or to others by their working practices, and to cooperate with employers and others in meeting statutory requirements. The Act also requires employees not to interfere with or misuse anything provided to protect their health, safety or welfare in compliance with the Act.

Other legislation
There is an array of health and safety regulations and codes of practice which affect people at work.
There are regulations for those who, for example, work with electricity, or work on construction projects, as well as regulations covering noise at work, manual handling, working with VDUs, or dealing with substances hazardous to health, etc.
The specific requirements for all or any of these can be obtained from HSE local offices.
As many of the regulations are only relevant to certain workplaces or working practices, no specific reference has been made in the 'What you must know' section to any of these regulations. The phrase 'your responsibilities for health and safety as required by any specific legislation covering your job role' is intended to relate to those specific pieces of legislation important to your workplace and or working practices which you should be able to find out about.

SCOPE OF THIS UNIT

All of the items listed below form part of this National Occupational Standard

1. Risks resulting from
a. the use and maintenance of machinery or equipment
b. the use of materials or substances
c. working practices which do not conform to laid down policies
d. unsafe behaviour
d. accidental breakages and spillages
e. environmental factors
2. Workplace policies covering
a. the use of safe working methods and equipment
b. the safe use of hazardous substances
c. smoking, eating, drinking and drugs
d. what to do in the event of an emergency
e. personal presentation

ESSENTIAL KNOWLEDGE

You need to understand:

Health and Safety Legislation and Workplace Policies
1. your legal duties for health and safety in the workplace as required by the Health and Safety at Work Act 1974
2. your duties for health and safety as defined by any specific legislation covering your job role
3. agreed workplace policies relating to controlling risks to health and safety
4. responsibilities for health and safety in your job description
5. the responsible persons to whom you report health and safety matters

Risks to Health and Safety
6. what hazards may exist in your workplace
7. the particular health and safety risks which may be present in your own job role and the precautions you must take
8. the importance of remaining alert to the presence of hazards in the whole workplace
9. the importance of dealing with or promptly reporting risks
10. the requirements and guidance on the precautions
11. the specific workplace policies covering your job role
12. suppliers' and manufacturers' instructions for the safe use of equipment, materials and products
13. safe working practices for your own job role
14. the importance of personal presentation in maintaining health and safety in the workplace
15. the importance of personal conduct in maintaining the health and safety of yourself and others
16. your scope and responsibility for rectifying risks
17. workplace procedures for handling risks which you are unable to deal with

PERFORMANCE OBJECTIVES

1. Identify the hazards and evaluate the risks
To be competent you must:
a. name correctly and locate the persons responsible for health and safety in the workplace
b. identify which workplace polices are relevant to your working practices
c. identify those working practices in any part of your job role which could harm yourself or other persons
d. identify those aspects of the workplace which could harm yourself or other persons
e. evaluate which of the potentially harmful working practices and the potentially harmful aspects of the workplace are those with the highest risk to you or to others
f. report those hazards which present a high risk to the persons responsible for health and safety in the workplace
g. deal with the hazards with low risks in accordance with workplace policies and legal requirements.

2. Reduce the risks to health & safety in your workplace:
To be competent you must:
h. carry out your working practices in accordance with legal requirements
i. follow the most recent workplace policies for your job role
j. rectify those health and safety risks within your capability and the scope of your job responsibilities
k. pass on any suggestions for reducing risks to health and safety within your job role to the responsible persons
l. ensure your personal conduct in the workplace does not endanger the health and safety of yourself or other persons
m. follow the workplace policies and suppliers' or manufacturers' instructions for the safe use of equipment, materials and products
n. report any differences between workplace policies and suppliers' or manufacturers' instructions as appropriate
o. ensure your personal presentation at work
i. ensures the health and safety of yourself and others,
ii. meets any legal duties, and
iii. is in accordance with workplace policies

EVIDENCE REQUIREMENTS

General Requirements
You must :
1. produce evidence to show you meet all of the performance objectives consistently
2. produce evidence to show that you have covered all the items listed in the scope for this unit
3. produce evidence to show that you possess all the knowledge required
4. produce performance evidence resulting from work you have carried out in your normal workplace or in a realistic working environment (RWE) as managed and organised by an approved centre when naturally occurring performance evidence does not occur at frequent intervals in your normal workplace or when safety is at risk.
5. be observed by a qualified assessor carrying out work in
- your normal workplace
- and approved centre, or
- a combination of both

Specific Performance Evidence for this Unit
6. Evidence must be provided to demonstrate competence in identifying hazards with reference to working activities or aspects of the workplace and acting upon your decisions as to whether the hazard presents a high or low risk.

You must :
7. identify risks which may result from at least 2 of the items listed below:
a. the use and maintenance of machinery or equipment
b. the use of materials or substances
c. working practices which do not conform to laid down policies
d. unsafe behaviour
e. accidental breakages and spillages
f. environmental factors.
8. produce evidence of following at least 4 of the workplace policies listed below:
a. the use of safe working methods and equipment
b. the safe use of hazardous substances
c. smoking, eating, drinking and drugs
d. what to do in the event of an emergency
e. personal presentation.
9. Your assessor must observe you following workplace policies on at least 2 occasions.
10. Your evidence must include risks you have identified from at least 1 of the items listed, and at least 3 instances of you following workplace policies, within your normal workplace.

Unité G2
MAITRISER LES RISQUES PROFESSIONNELS LIES A L'INTERVENTION

VUE D'ENSEMBLE DE L'UNITE

Cette unité couvre les exigences de base en matière d'hygiène et de sécurité, pour tout un chacun, sur son lieu de travail.
Il décrit les compétences exigées pour s'assurer que :
- vos propres actions ne créent pas de risque pour l'hygiène ou la sécurité
- vous n'ignorez pas l'étendue des risques présents sur votre lieu de travail, et
- vous êtes attentif à effectuer le juste geste, y compris en cas de situation de danger aux personnes sur votre lieu de travail, et que vous êtes attentif aux conseils d'autrui.
Cette unité n'exige pas que vous entrepreniez une Evaluation des Risques complète.
Elle évalue votre appréciation de risques rencontrés sur votre lieu de travail, l'évaluation que vous en faites et la manière dont vous les gérez.
Quand vous avez complété cette unité, vous aurez prouvé que vous pouvez :
1. Identifier et évaluer les risques rencontrés dans votre lieu de travail
2. Réduire les conséquences sur l'hygiène et sur la sécurité dans votre lieu de travail

MOTS CLEFS ET EXPRESSIONS

L'aléa :
L'aléa est un terme exprimant la mesure de la probabilité d'une situation, d'un événement ou d'une causalité quelconque. Un aléa peut potentiellement générer des dommages.
Le risque :
Le risque est une perte potentielle, identifiée et quantifiable, inhérente à une situation ou une activité, associée à la probabilité de l'occurrence d'un événement ou d'une série d'événements.
La prise en considération des risques devrait inclure aussi d'autres aspects de la sécurité du lieu de travail (i.e. les vols, les violences, etc.).
Note :
Presque tout peut être facteur de risque, mais tout ne constitue pas un risque en soi. Par exemple :
- la rallonge électrique d'un équipement peut constituer un risque. Si elle se retrouve en travers d'un couloir, il est fort probable de voir quelqu'un trébucher sur elle. Si elle longe un mur, le risque est bien moindre.
- Les produits chimiques toxiques ou inflammables entreposés dans un bâtiment constituent un danger potentiel, voire un très grand danger par leur nature même. Cependant, correctement maniés par des gens compétents et responsables, ils présentent un moindre risque que les même produits utilisés dans un atelier, n'importe comment par n'importe qui.
- Une ampoule grillée peut constituer un facteur de risque. Si ce n'est qu'une ampoule parmi beaucoup d'autres, cela ne représente qu'un très petit risque, mais si c'est le seul éclairage dans une cage d'escalier, on peut parler de très haut risque. Changer l'ampoule peut aussi être facteur de risque, et ce davantage si elle est en hauteur et que l'alimentation n'a pas été coupée que s'il s'agit d'une lampe de table que l'on a soigneusement débranchée.
- Une boîte de matériel très lourde constitue également un facteur de risque, plus élevé en cas de manutention que lors de l'utilisation d'appareils de levage adaptés.

Le lieu de travail :
On désigne ainsi le ou les emplacements dans lesquels sont réalisées les tâches professionnelles.
Les pratiques professionnelles :
Toutes les activités, les procédures, l'usage des matières, matériels et techniques qui permettent de mener à bien une tâche professionnelle.
Dans le cadre de cette unité, on met en évidence les risques générés par la méconnaissance de ces pratiques.
Les politiques du lieu de travail :
Il s'agit des procédures, définies par l'encadrement, concernant l'hygiène et la sécurité sur le lieu de travail.
Autrui :
Cette expression fait référence à tous ceux qui sont concernés par les mesures d'hygiène et de sécurité prises au sein de l'entreprise, y compris les visiteurs, les membres du public, les collègues, les entrepreneurs, les clients, les malades, les élèves.
L'attitude personnelle :
Cela inclut de l'hygiène personnelle, l'usage de matériel de protection individuel, l'habillement et les accessoires requis dans un lieu de travail particulier (par exemple : chaussures de sécurité).
Les personnes responsables :
La personne ou les personnes auxquelles doit être rapporté tout manquement à l'hygiène ou à la sécurité.

ETENDUE DE CETTE UNITE

Tous les items suivants font partie de ce standard.

1. Risques résultant de
a. l'usage et l'entretien de machinerie ou matériel
b. l'usage de matières ou de substances
c. les pratiques professionnelles non conformes aux procédures en usage
d. les comportements dangereux
e. les ruptures accidentelles et les renversements
f. les facteurs liés à l'environnement

2. Procédure définissant
a. l'usage de méthodes de travail et de matériels "en toute sécurité"
b. l'usage de substances dangereuses "en toute sécurité"
c. le fait de fumer, de manger, de boire, de consommer des médicaments
d. ce qu'il convient de faire en cas d'urgence
e. l'attitude personnelle

SAVOIRS ESSENTIELS

Vous devez maîtriser :

Législation sur l'hygiène et la sécurité et procédures mise en place sur le lieu de travail
1. les obligations légales concernant l'hygiène et la sécurité sur le lieu de travail
2. les obligations légales concernant l'hygiène et la sécurité définie par les législations spécifiques à votre branche professionnelle.
3. les procédures propres au lieu de travail concernant l'hygiène et la sécurité
4. les responsabilités en matière de prévention dans le cadre du travail
5. les personnes responsables (à lesquelles il faut rendre compte) en matière d'hygiène et de sécurité

Prise en compte des risques concernant l'hygiène et à la sécurité
6. inventaire des risques présent sur le lieu de travail
7. risques particuliers encourus et précautions qui doivent être prises
8. importance de rester attentif aux risques sur le lieu de travail entier
9. importance de savoir réagir rapidement et de rendre compte des risques encourus
10. exigences et conseils sur les précautions à prendre
11. procédures spécifiques couvrant le champ d'activité particulier
12. directives des fournisseurs des fabricants de matériel, de matières et de produits
13. pratiques professionnelles sûres dans le cadre du travail
14. importance de l'attitude personnelle dans le maintien de l'hygiène et de la sécurité dans les lieux de travail
15. importance de la conduite à tenir pour maintenir l'hygiène et la sécurité, pour soi et pour autrui
16. étendue de votre responsabilité en matière de prévention des risques
17. procédures mises en place pour les risques que vous n'êtes pas apte à gérer

PERFORMANCES ATTENDUES

1. Identifier et évaluer les risques

Pour être compétent vous devez :
a. nommer correctement et localiser les personnes responsables en matière d'hygiène et de sécurité sur le lieu de travail
b. identifier les procédures les plus pertinentes pour votre travail habituel
c. identifier les pratiques dont vous êtes tout ou partie responsable et qui pourraient nuire gravement à vous ou à autrui
d. identifier ce qui, dans le lieu de travail, pourrait nuire gravement à vous ou à autrui
e. évaluer quelles sont les pratiques professionnelles potentiellement dangereuses et les aspects potentiellement dangereux de votre poste de travail qui présentent le plus haut risque pour vous ou pour autrui.
f. rendre compte des situations qui présentent un haut risque aux personnes responsable en matière d'hygiène et de sécurité sur le lieu de travail
g. gérer les situations à faible risque, conformément aux procédures mises en place et aux exigences légales.

2. Réduire les risques en matière d'hygiène et de sécurité sur le lieu de travail:

Pour être compétent vous devez:
h. mettre en oeuvre vos pratiques professionnelles conformément aux exigences légales
i. respecter les procédures les plus récentes mises en place sur le lieu de travail dans le cadre de votre travail habituel
j. remédier à ce qui pourrait être source de risque, dans le cadre de votre travail et de l'étendue de vos responsabilités
k. transmettre toutes suggestions utiles à réduire les risques liés à l'hygiène et à la sécurité, dans le cadre de votre travail habituel, aux personnes responsables
l. vous assurer que votre comportement personnel, sur votre lieu de travail, ne met pas en danger la santé et la sécurité de vous-même ou d'autrui
m. respecter les procédures mises en place sur le lieu de travail par les fournisseurs ou les fabricants de matériels, matières et produits
n. rendre compte de toute différence constatée entre les pratiques et les procédures des fournisseurs ou des fabricants
o. vous assurer de votre attitude personnelle à travail
i. vous assurer de votre santé et de votre sécurité, et de celles d'autrui de vous et autres,
ii. remplir tous vos devoirs légaux,
iii. conformément aux procédures en application sur votre lieu de travail

CONDTIONS REQUISES

Exigences générales

Vous devez :
1. démontrer que vous avez mis en oeuvre tous les objectifs fixés
2. démontrer que vous avez couvert la totalité des items de l'étendue de cette unité.
3. démontrer que vous possédez tous les savoirs requis.
4. démontrer que vous avez mis en oeuvre ces compétences et savoirs sur votre lieu de travail, avec de vrais véhicules, en condition réelle de travail (RWE).
5. avoir été observé et évalué sur votre lieu de travail habituel.

Exigences spécifiques à cette unité

6. Vous devez démontrer que vous êtes apte à identifier les risques en rapport avec votre activité professionnelle ou votre lieu de travail et que vous aptes à réagir en autonomie en présence de risque de haut ou bas niveau

Vous devez :
7. identifier les risques pouvant résulter d'au moins 2 des items ci-dessous :
a. usage et l'entretien de machinerie ou matériel
b. usage de matières ou de substances
c. pratiques professionnelles non conformes aux procédures en usage
d. comportements dangereux
e. ruptures accidentelles et les renversements
f. facteurs liés à l'environnement
8. démontrer que vous avez respecté au moins 3 des procédures listées ci-dessous :
a. usage de méthodes de travail et de matériels "en toute sécurité"
b. usage de substances dangereuses "en toute sécurité"
c. fait de fumer, de manger, de boire, de consommer des médicaments
d. ce qu'il convient de faire en cas d'urgence
e. attitude personnelle
9. Vous serez évalué en situation d'application de procédures; sur votre poste de travail, à au moins 2 occasions.
10. Vous devrez démontrer que vous avez identifié au moins 1 des items décrits et au moins 3 exemples d'exécutions de procédures, sur votre poste de travail habituel.

Unit G3
MAINTAIN POSITIVE WORKING RELATIONSHIPS

UNIT OVERVIEW

This unit is about maintaining good working relationships with all colleagues in the working environment by using effective communication and support skills.

KEY WORDS AND PHRASES

Operational Constraints :
Examples include: variations in working patterns between you and your colleagues and day to day pressure on work time.

SCOPE OF THIS UNIT

All of the items listed below form part of this National Occupational Standard

1. Colleagues are
a. immediate work colleagues
b. supervisors and managers
2. Requests for assistance covering
a. technical assistance
b. personal assistance

ESSENTIAL KNOWLEDGE

You need to understand:

Your responsibilities and constraints
1. your own and your colleague's job role and limits of responsibility for giving advice and support.
2. the operational constraints which may affect interaction with colleagues.
3. lines of communication within your workplace.

Communication skills and working relationships
4. how to use suitable and effective spoken communication skills when responding to and interacting with others.
5. how to adapt written and spoken communication methods to satisfy the needs of colleagues.
6. how to report problems using written and spoken methods of communication.
7. the importance of developing positive working relationships with colleagues - the effect on morale, productivity, and company image.
8. the importance of accepting other peoples' views and opinions.
9. the importance of making and honouring realistic commitments to colleagues.

PERFORMANCE OBJECTIVES

To be competent you must:
a. contribute actively to team working by initiating ideas and co-operating with colleagues.
b. respond promptly and willingly to requests for assistance from colleagues which fall within the limits of your own job responsibilities and capabilities. c. where requests fall outside your responsibility and capability, refer colleagues to the relevant person(s).
d. give colleagues sufficient, accurate information and support to meet their work needs.
e. make requests for assistance to colleagues clearly and courteously.
f. use methods of communication which meet the needs of colleagues.
g. treat colleagues in a way which shows respect for their views and opinions and promotes goodwill.
h. make and keep achievable commitments to colleagues
i.. inform colleagues promptly of any problems or information likely to affect their own work.

EVIDENCE REQUIREMENTS

General Requirements

You must :
1. produce evidence to show you meet all of the performance objectives consistently
2. produce evidence to show that you have covered all the items listed in the scope for this unit
3. produce evidence to show that you possess all the knowledge required
4. produce performance evidence resulting from work you have carried out on real vehicles in your normal workplace or in a realistic working environment (RWE) as managed and organised by an approved centre when naturally occurring performance evidence does not occur at frequent intervals in your normal workplace or when safety is at risk.
5. be observed by a qualified assessor carrying out work in
- your normal workplace
- and approved centre, or
- a combination of both
6. Evidence from simulated activities is not acceptable for this unit.

Specific Performance Evidence for this Unit

You must :
7. gather witness testimony from your work colleagues and supervisor and or manager that you have work well with others and met the performance objectives for this unit.
8. Your assessor will make at least 3 observations of your interactions with others, most likely during their observations linked to your performance of technical work and these will be recorded.

Unité G3
MAINTENIR DES RAPPORTS POSITIF DANS LE TRAVAIL

VUE D'ENSEMBLE DE L'UNITE

Cette unité se rapporte aux bons rapports qui doivent s'établir entre toutes les personnes qui font partie de votre environnement de travail, en utilisant une communication efficace et des compétences acquises.

MOTS CLEFS ET EXPRESSIONS

Les contraintes opérationnelles :
Par exemple : variations dans les rapports entre vous et vos collègues, pression au jour le jour, dans le cadre du travail.

ETENDUE DE CETTE UNITE

Tous les items suivants font partie de ce standard.

1. Les collègues sont
a. les collègues de travail immédiats
b. les formateurs et autres personnels de maîtrise
2. Les demandes d'assistance couvrent
a. l'assistance technique
b. l'assistance personnelle

SAVOIRS ESSENTIELS

Vous devez maîtriser :

Vos responsabilités et contraintes
1. votre propre rôle et celui de vos collègues dans le travail et les limites quant aux conseils et assistances fournies.
2. les contraintes opérationnelles qui peuvent affecter l'interaction avec les collègues.
3. les moyens de communication sur votre lieu de travail.

Compétences de communication et de rapports au travail
4. les règles d'une communication parlées convenable et efficace pour répondre à réagir, réciproquement, avec autrui.
5. l'adaptation des méthodes de communication parlées et écrites aux besoins de collègues.
6. compte-rendu des problèmes relatifs aux méthodes de communications écrites et parlées
7. importance d'un développement positif des relations entre collègues, de leur influence sur moral, la productivité et l'image véhiculée
8. importance du fait d'accepter les points de vues et les opinions d'autrui
9. importance de s'engager et de tenir des engagements réalistes envers ses collègues.

PERFORMANCES ATTENDUES

Pour être compétent, vous devez :
a. contribuer activement au travail en groupe, en faisant des propositions concrètes et en coopérant avec vos collègues.
b. répondre rapidement et volontiers aux demandes d'assistance de collègues qui restent dans les limites de vos propres responsabilités et de vos propres capacités. Si ces demandes sortent de ces champs, rendez compte aux personnes pertinentes.
d. donner à vos collègues la juste information et apportez leur l'assistance nécessaire à leur travail
e. réaliser des demandes d'assistance à vos collègues, clairement et courtoisement.
f. utiliser les méthodes de communication qui satisferont les besoins de collègues.
g. traiter vos collègues avec respect, tant pour leurs points de vue que pour leurs opinions, et encourager leur bonne volonté
h. prendre des engagements réalisables envers vos collègues et vous y tenir
i.. informer rapidement ses collègues de tous problèmes ou de toute information qui pourrait affecter leur propre travail.

CONDTIONS REQUISES

Exigences générales

Vous devez :
1. démontrer que vous avez mis en oeuvre tous les objectifs fixés
2. démontrer que vous avez couvert la totalité des items de l'étendue de cette unité.
3. démontrer que vous possédez tous les savoirs requis.
4. démontrer que vous avez mis en oeuvre ces compétences et savoirs sur votre lieu de travail, avec de vrais véhicules, en condition réelle de travail (RWE).
5. avoir été observé et évalué sur votre lieu de travail habituel.
6. des activités simulées ne sont pas acceptables pour cette unité.

Exigences spécifiques à cette unité

Vous devez :
7. recueillir le témoignage de vos collègues de travail ou de votre encadrement pour attester que vous avez bien travaillé en groupe; et rempli les objectifs fixés pour cette unité.
8. Vous serez observé au moins à 3 reprises pendant vos interactions avec autrui, dans le cadre des contrôles de la partie technique de votre travail.